LÆRERVEJLEDNING

Overalt i verden bidrager musikere, billedkunstnere, fotografer og forfattere til at belyse politiske og sociale konflikter og krænkelser af menneskerettigheder. Og til at skabe forsoning mellem familier og etniske og politiske grupper, der bekriger hinanden.  

’Kunst, konflikt og forsoning’ er temaet for dette onlinebaserede undervisningsmateriale, der går tæt på kunstnere i Sydsudan, Uganda, Mozambique, Afghanistan og Palæstina.

Materialet er primært udviklet til brug i folkeskolens 8. – 10. klasser i fagene dansk, engelsk og samfundsfag. Men det er også oplagt at anvende i billedkunst, som inspiration til projektopgaven og tværfagligt arbejde. ’Kunst, konflikt og forsoning’ består af 43 non-fiktive tekster, flere fotoserier, video-interviews, musikvideoer, lydfiler, sangtekster, digte og links til baggrundsviden. Samt lærervejledninger og elevopgaver, der tager højde for udvalgte Fælles Mål indenfor dansk, engelsk og samfundsfag.

Mål
Den overordnede målsætning med ’Kunst, konflikt og forsoning’ er at øge danske unges forståelse for globale forhold gennem aktuelle indblik i, hvordan kunstnere bidrager til at kaste lys over konflikter og krænkelser af menneskerettigheder og til at skabe fred og forsoning.

Igennem stærke fortællinger får eleverne bl.a. indblik i

Materialets opbygning

Undervisningsmaterialer er opbygget omkring tre indgange:

Lande
Under hvert af de fem lande har vi samlet og kategoriseret materialerne under forskellige temaer. I kan arbejde ud fra de angivne temaer eller benytte materialerne som inspiration til Projektopgaven eller i det tværfaglige samarbejde. Det er også oplagt at bruge materialerne i emneuger/projektuger, som på et overordnet plan eksempelvis kan handle om kunstnerisk frihed, kvinderettigheder i Afghanistan, unge og kunst og Israel-Palæstina konflikten.

Fag
Under hvert af de tre fag; dansk, engelsk og samfundsfag, har vi samlet og kategoriseret materialerne under forskellige temaer. Til hver tekst findes elevopgaver i sitets højre side. Og under hvert fag finder I en lærervejledning, som tager højde for de enkelte fags forenklede Fælles Mål.

Workshops
Materialerne under workshopindgangen henvender sig primært til de skoleklasser, der har booket én af de syv kunstneriske skoleworkshops, som CKU tilbyder i 2014. Materialerne sætter fokus på de kunstnere, som underviser under workshoppene.

Hvem står bag?
’Kunst, konflikt og forsoning’ er udviklet af Center for Kultur og Udvikling, som forvalter Danmarks strategi for kultur og udvikling ‘Retten til Kunst og kultur’. I Danmark har CKU til opgave at øge befolkningens, herunder unges, kendskab til kunst og kultur i udviklingslande i Mellemøsten, Afrika og Asien. Center for Kultur og Udvikling støtter kunst og kultur ud fra en menneskerettighedsbaseret tilgang i flere af de lande, der er repræsenteret i undervisningsmaterialerne.

 

Palæstinaflad

Kunst, konflikt og forsoning

I Afghanistan trodser en graffitikunstner trusler fra Taleban og sprayer burka-klædte kvindeskeletter på Kabuls mure. En tidligere børnesoldat fra Uganda forvandler våben til skulpturer. I Sydsudan, forsøger unge kunstnere med musikinstrumenter, mode og kunsthåndværk at skabe fred i verdens yngste nation. Og en rapkæftet rapper kaster spydige ord efter Mozambiques korrupte politikere.

Overalt i verden bidrager musikere, billedkunstnere, fotografer og forfattere til at belyse konflikter og krænkelser af menneskerettigheder. Og til at skabe forsoning mellem familier og etniske og politiske grupper, som bekriger hinanden.

Denne portal er fyldt med spændende materialer, lærervejledninger og opgaver, målrettet undervisningen i dansk, engelsk, samfundsfag og de praktisk-musiske fag i folkeskolens 8. – 10. klasser. Gennem reportager, fotos, videoer og lydfiler giver materialerne jer et stærkt indblik i kunstens rolle i konflikter og forsoningsprocesser i syv forskellige lande i Mellemøsten, Afrika og Asien.