‘Puslespil’ – At samle arabiske børn fra forskellige religiøse baggrunde ved hjælp af spil og sange

  • Projekt: Puslespil, Sat-7, 18-A-04
  • Primært udviklingsmål: Øget information om og kendskab til børns rettigheder og religions- og trosfrihed (FoRB)
  • Mål: 1) Børn, forældre og skolelærere har en medieplatform til at undervise, give udtryk for deres synspunkter, meninger og kampe vedrørende menneskerettigheder og retten til religions- og trosfrihed, 2) børn, forældre/primære omsorgspersoner og skolelærere udviser øget bevidsthed om børns rettigheder og navnlig om retten til religions- og trosfrihed, 3) civilsamfundsorganisationer og ngo’er og kirkeledere støtter menneskerettigheder, inklusiv inddragelse af børns rettigheder og religions- og trosfrihed, navnlig gennem medierne
  • Aktivitet/produkt: 26 episoder, 9 sange om børns rettigheder, 26 oplysningskampagner om børns rettigheder
  • Kategori 2

Hvordan engagerer du dig med din målgruppe i spørgsmålet om børns rettigheder og især, når det kommer til børns rettigheder indenfor religions- og trosfrihed? ‘Puzzle’ som oversat til danske betyder ‘puslespil’, et game show rettet mod arabisktalende børn og deres forældre i hele Mellemøsten, er et projekt, der sigter mod at gøre netop det.

SAT-7, en NGO og tv-kanal, samarbejdede med de to libanesiske NGO’er ‘Right to Play’ og ‘Humanship’ om at skabe 26 episoder af game showet ‘Puzzle’. Spillene omfattede arabiske børn fra Mellemøsten fra forskellige religiøse og sociale baggrunde og bragte dem sammen for at se, hvordan deres opfattelse af hinanden ændrede sig over tid. Budskaber om rettigheder, mangfoldighed og religions- og trosfrihed gentages konsekvent i de forskellige komponenter i episoderne og på tværs af alle episoder.

  • Lokation: MENA
  • Tid: oktober 2018 – maj 2021
  • Samlet budget: USD 155.312
  • Deltagelse: I alt 50 børn i alderen 10-16 år deltog i de 26 afsnit. SAT-7 KIDS YouTube-kanal registrerede 9,269 visninger af Puzzle-videoer og i alt 275 visningstimer.

Projektet bidrog til at øge bevidstheden om og kendskabet til børns rettigheder og religions- og trosfrihed ved hjælp af aktiviteter som fandt sted lokalt, tv-indhold samt indhold uploadet på sociale medier. Gennem en præ- og post-undersøgelse, der blev gennemført for at overvåge deltagernes engagement med datasæt, der registrerede udviklingen for 34 deltagere ud af 50, konkluderede holdet (1) at der har været en meget bemærkelsesværdig reduktion i deltagernes negative holdning til FoRB, (2) at vedvarende negative holdninger kan afspejles af grupper, der opfatter sig selv som begrænsede snarere end berettiget til at begrænse andre, og (3) at der har været en voksende bevidsthed om omfanget af børns rettigheder mellem programmets start og slutning.

Vigtigst af alt indså en række børn, at uddannelse er en af deres grundlæggende rettigheder og bør gives til alle børn uanset deres alder eller køn. Alle børn sagde, at der skulle være skoler eller steder i deres samfund, hvor børn, der kommer fra forskellige religiøse baggrunde, kan tilmelde sig.

I forbindelse med planlægningen og gennemførelsen af projektet er ngo’er og civilsamfundsorganisationer, der arbejder for børns rettigheder, blevet konsulteret. De gav nyttige råd, forslag og anbefalinger i henhold til deres ekspertise. Indholdet af oplysningskampagnerne havde til formål at påvirke ikke kun de unge, men også deres forældre. Ved at inkludere sociale medier gav projektet rettighedshaverne mulighed for at dele deres synspunkter og kommentarer og dermed øge deres mulighed og indflydelse til at påvirke deres familier eller samfund. Pligtbærere, såsom familiemedlemmer og kirkeledere, blev også påvirket og appellerede til deres jævnaldrende via formidlingen af tv-programmet og indhold på sociale medier.